Friday 31 October 2014

Pengalaman Bisnes Dropship Tanpa Modal

Teks: Norul Badri Daud
Gambar: Foto Google

Assalamualaikum w.b.t




Bismillah. Salam Jumaat. Selamat berhujung minggu dan beristirehat bersama keluarga.

Sebetulnya idea nak menulis kat blog sekarang ni macam iklan biskut chipsmore kat tv tu, sekejap ada sekejap tak ada. Jadinya bila dah buntu tu, aktiviti atau rutin tak rasmi yang saya lakukan adalah blogwalking. Seronok bila blogwalking sebagai silent rider ni. Macam-macam blog serta blogger yang kita temui. Pelbagai ilmu baru kita temui, atau mungkin juga menyegarkan kembali apa yang kita pernah belajar.

Hihi. Terpanjang lebar pula ye, into hari ni.

Sebenarnya saya nak berkongsi cerita pengalaman pahit manis berbisnes tanpa modal ni atau sekarang lebih popular dengan istilah dropship. Seingat saya, saya bermula pada penghujung tahun 2012. Waktu tu saya cukup kagum bila google maklumat di internet, banyak maklumat pasal blogshop yang akan muncul. Dan yang menariknya, blogshop itu semua dimiliki oleh mereka yang masih muda. Saya waktu tu belum berapa nak celik lagi pasal bisnes online ni.

Saya pun mula lah jadi seperti pegawai penyiasat csi (ni kes suka tengok cerita csi kt tv la ni). Dengan kepakaran IT yang seciputnya, maka mulalah aktiviti google dan siasat sana sini. Search google cara buat bisnes tanpa modal ni. Sebab masa tu program dropship tak begitu ramai lagi orang yang tahu.

Banyak juga maklumat yang saya dapat. Kebanyakan yang buat bisnes secara online ni akan bina blogshop untuk tujuan promosi bisnes mereka. Waktu tu, media sosial lain seperti facebook, instagram & twitter masih belum begitu popular untuk promosi bines.

Saya juga teruja untuk ada blogshop sendiri. Google lagi cara bina blog, dan dengan menggunakan platform blogspot dengan mudah kita dapat bina blog sendiri. Yang penting perlu ada akaun gmail dan ikut ja arahan yang diberi.

  Yeay. Saya dah ada blog sendiri.

Bila dah ada blog, mula pula terpikir nak bisnes apa? Produk apa nak dijual?

Google lagi dan mencari pemborong yang menawarkan program dropship tadi. Ada 2 pilihan untuk program dropship. 
1. Perlu membayar yuran sebagai agen meraka
2. 100% adalah percuma sebagai agen

Bagi saya yang tak ada pengalaman lagi ni, adalah lebih selamat ambil langkah no. 2. Secara jujurnya bisnes dropship adalah pilihan terbaik dan sesuai bagi yang baru hendak mencuba-cuba mencari duit sampingan. Sebagai agen kita hanya perlu promosi produk, menguruskan tempahan dan lakukan harga modal kepada dropshipper supaya produk boleh dihantar kepada pelanggan.

Produk pilihan saya masa mula dropship tu, adalah barangan wanita seperti blouse, handbag, purse dan produk kesihatan. Saya waktu tu hanya promosikan produk di Mudah.my dan blog sahaja. Dan kenangan manisnya, bila ada yang pm dan bertanya dan berminat membuat pembelian. Saya mendapat komisen jualan sebanyak RM80 saat dapat menjual 1 purse, 3 pek rumpai laut dan sehelai blouse buat pertama kalinya. Itu sudah cukup banyak bagi saya waktu tu yang berjaya membuat jualan.

Bagusnya bisnes dropship ni mampu membantu sesiapa saja yang berminat untuk memulakan bisnes online dengan kos yang murah, risiko rendah disamping dapat menimba ilmu dan pengalaman dalam bisnes online.

Sekarang saya telah berjemaah bersama ABDR dalam bisnes dropship produk fizikal dan digital disamping produk saya sendiri.

****************************************************

Nak join dropship bersama jemaah kami? Hubungi saya.
norulbadridaud@gmail.com
https://www.facebook.com/nurrullz.daud


No comments:

Post a Comment